woensdag 20 januari 2016

Soja drink (melk)



De mensen die mijn blogs met regelmaat lezen zijn ervan op de hoogte dat ik alweer een aantal maanden enorm worstel met een heftige allergie. Waar ik zo allergisch op reageer is niet helemaal duidelijk. Om hier wat meer inzicht in te krijgen ben ik gestart met het onder de loep nemen van onder andere mijn voeding en daar waar ik van denk dat dit nodig is heb ik een aantal voedingsmiddelen aangepast.

Als eerste ben ik begonnen met het eten van speltbrood in plaats van tarwe brood en het is misschien nog te vroeg om te oordelen maar het lijkt erop dat het wel degelijk invloed heeft op mijn allergie. Als ik tarwe uit mijn menu laat gaat het een stukje beter.  Het heeft natuurlijk tijd nodig.


Omdat koemelk allergie ook een mogelijkheid zou kunnen zijn ben ik nu ook overgestapt op het drinken van Soya melk. Eigenlijk mag ik het geen melk noemen omdat het geen zuivelproduct is. Ik heb wel even getwijfeld over deze stap omdat er veel voordelen maar ook veel nadelen aan het gebruik van Soja producten blijken te zitten.



De voordelen zijn :


1: bevat minder koolhydraten dan gewone melk. Soja melk past dus goed in een koolhydraat arm dieet.

2: in soja melk zit iets meer vet dan in magere melk maar de vetten van soja melk zijn gezonder omdat het meervoudige onverzadigde vetten zijn.

3 : soja melk bevat meer vitamine B11 dan gewone melk. Vitamine B11 is van belang voor een goed functionerend zenuwstelsel en immuunsysteem.

4 : Sommige mensen zijn ervan overtuigd dat het drinken van Soja melk een positieve invloed heeft op hart en bloedvaten, overgangsklachten en nog een aantal medische problemen. Of dit helemaal klopt is voor mij niet helemaal duidelijk.



De nadelen van het gebruik van soja :


1: in soja producten zit fytinezuur die de opname van bepaalde mineralen blokkeren zoals bijvoorbeeld : ijzer, calcium, zink en magnesium. 

2: soja melk bevat 100 keer meer aluminium dan koe melk. Aluminium wordt in verband gebracht met de ziekte van Alzheimer.

3: Daarnaast gaan er geruchten dat er bij soja net als bij tarwe sprake is van manipulatie.


Maar goed omdat ik niet zo heel veel melk gebruik en omdat ik wil weten of het gebruik van soja melk  invloed heeft op mij allergie ben ik toch overstag gegaan.  Deze keer heb ik gekozen voor de soja melk van het huismerk product van Jumbo supermarkt.



Algemene informatie over het product

Merknaam : Jumbo

Productnaam : soya drink

Inhoud : 1 liter

Verpakking : Plastic/karton

Gebruiksadvies : Schudden voor gebruik.

Verkrijgbaarheid : Jumbo supermarkt. Op Curaçao bij diverse supermarkten zoals bijvoorbeeld Centrum supermarkt en esperamos.

Bewaaradvies : Na openen gekoeld bewaren (max. 7 °C) en beperkt houdbaar.

Prijs : 0,99 euro/ Naff 2,27


De soja melk van Jumbo is gemaakt van (ingrediënten):


Water, gepelde sojabonen 5,9%, suiker, tricalciumfosfaat (calcium), zout, aroma, stabilisator: E418, vitaminen: riboflavine (B2) en B12


De voedingswaarde van 100 ml Jumbo soja melk zijn :


Energie: 39 Kcal             

Vetten : 1.7 gram

Waarvan Verzadigde Vetzuren : 0.3 gram

Koolhydraten : 2.5 gram      
       
Waarvan Suikers : 2.5 gram

Vezels : 0.7 gram         
   
Eiwitten : 3.0 gram  
       
Zout : 0.2 gram

Vitamine B2 : 0.21 mg   
                
Calcium : 120 mg    
         
Vitamine B12 : 0.38 µg  




Smaak, geur en uiterlijk :


Bij het woord melk heb je een bepaalde gedachte wat betreft uiterlijk, geur en smaak. En omdat dit voor mij de eerste kennismaking was met Soja melk werd ik wel even op de proef gesteld. Want soja melk is op de eerste plaats niet wit maar juist een beetje crème/geel van kleur. Op zich niet zo erg maar toen kwam de geur van het product. Toen ik de soja melk voor de eerste keer rook moest ik eerder aan groenten denken dan aan melk. Als ik de geur moet omschrijven kom ik uit op de geur van snijbonen. En dan moet het toch maar gebeuren. Langzaam neem ik een slok van de soja melk. De structuur is heerlijk romig maar de smaak kan ik niet erg waarderen. En daar heb je het weer. Onbewust vergelijk ik de smaak met koe melk die ik wel erg lekker vind. Maar goed het is voor het goede doel dus we zetten door. Maar één ding is voor mij duidelijk als ik geen koe melk allergie blijk te hebben komt er ook geen soja melk meer in huis. Geef mij maar gewone koemelk wat betreft smaak. Maar dat moet ik nog even afwachten. Ik hou je op de hoogte.

Dat de soja melk mij niet helemaal bevalt ligt overigens niet aan het product van Jumbo maar meer aan mijn smaakbeleving.


Bedankt voor het lezen.

Tot ziens

Rina Jansen


Geen opmerkingen:

Een reactie posten