dinsdag 12 januari 2016

Speltbrood




Een aantal maanden geleden stelde mijn huisarts bij mij de diagnose : een zeer ernstige vorm van allergie (Anafylaxie). Dit uit zich bij mij in : hartkloppingen en grote rode jeukende vlekken verspreidt over mijn hele lichaam. De diagnose is gesteld naar aanleiding van bovengenoemde symptomen en de grote hoeveelheid histamine in mijn lichaam (geconstateerd na bloedafname). Hoe hoger de hoeveelheid histamine in het lichaam hoe gevaarlijker de allergische reactie. Een te grote hoeveelheid histamine kan zelfs leiden tot een shock met de dood als gevolg.

Om de histamine in mijn lichaam naar beneden te krijgen kreeg ik diverse medicatie voorgeschreven zoals onder andere : Benadryl cream (histamineblokker) en Tavegil en cetirizine in tabletvorm. Deze medicatie brengt de histamine wel iets naar beneden maar zoals nu blijkt nog steeds te weinig. Mijn leven word daardoor nog steeds bepaald door een zeer ernstige vorm van allergie. Met als gevolg dat ik 24/7 last heb van rode vlekken op mijn huid die enorm jeuken. Mede hierdoor kan ik nauwelijks slapen en zijn activiteiten niet/nauwelijks mogelijk omdat dit de allergie verergerd.




Speltbrood.


Omdat steeds meer mensen allergisch blijken te zijn voor tarwe heb ik besloten om te kijken of dit ook bij mij aan de orde is. Ik heb ervoor gekozen om onder andere over te gaan op Speltbrood.

Waarom speltbrood en geen tarwebrood:


Omdat tarwe een enorm populair gewas is heeft men onderzoek gedaan om een tarwegewas te ontwikkelen dat meer tarwe voortbrengt. Want hoe meer tarwe men kan verkopen hoe beter het is voor diegene die de tarwe levert. En dat is gelukt! Men heeft een tarwe ontwikkeld die meer en grotere korrels geeft. Op zich natuurlijk niet zo erg. Maar deze nieuwe tarwe blijkt aanzienlijk minder goede voedingstoffen te bevatten zoals bijvoorbeeld eiwitten.



Is speltbrood een nieuw product?


Nee hoor speltbrood werd al in de middeleeuwen gebakken en genuttigd. Onze welvaart heeft ervoor gezorgd dat het speltbrood naar de achtergrond is verdrongen. Het bakken van speltbrood vraagt namelijk om vakmanschap. Het duurt iets langer om een speltbrood te maken en daarom is het voor de voedingsgiganten geen aantrekkelijk product. Een speltbrood word gemaakt zonder toevoegingen en is verkrijgbaar bij de warme bakker en de wat grotere supermarkten met een eigen broodafdeling.


Speltbrood zou enorm goed zijn voor de gezondheid omdat :


1: Het 40% minder fytaten (vermindert het absorptievermogen van de darmen voor mineralen zoals calcium, zink enz.) bevat dan tarwebrood.

2: er 10 tot 25% meer eiwitten zitten in spelt dan in tarwe.

3: het veel complexe B vitaminen bevat

4: speltbrood is licht verteerbaar waardoor je een betere bloedsuikerspiegel krijgt en dus minder snel een hongergevoel krijgt.



De voedingswaarde van 1 snee speltbrood zijn:


Energie : 68 kcal

Eiwitten : 2,37 gram

Koolhydraten : 12,27 gram

Suiker : 1,43 gram

Vetten : 1,07 gram

Verzadigd Vet : 0,232 gram

Enkelvoudig Onverzadigd Vet : 0,447 gram

Meervoudig Onverzadigd Vet : 0,236 gram

Cholesterol : 0 mg

Vezels : 1,1 gram

Natrium : 138 mg

Kalium  52 mg




Uiteraard heb ik uitgebreid onderzocht wat de voor en nadelen zijn van speltbrood voordat ik besloot om voortaan speltbrood te gaan eten. Nadelen heb ik niet gevonden. Wel heel veel voordelen. Speltbrood zou enorm goed zijn voor de gezondheid en zelfs medische klachten wegnemen. Maar omdat deze berichten erg tegenstrijdig zijn benoem ik ze niet in mijn review. Wat voor mij belangrijk is (in verband met mijn allergie) is dat speltbrood word gebakken met graan dat niet gemanipuleerd is.


Ik vind het speltbrood enorm lekker en het blijft dagenlang vers. Speltbrood kun je ook invriezen, het verliest dan niet zijn smaak en versheid.
En nu maar afwachten of het ook daadwerkelijk helpt tegen mijn allergie. Ik hou u op de hoogte.

Dank je wel voor het lezen. 

Tot ziens


Rina Jansen.


3 opmerkingen:

  1. Hallo mevrouw Jansen, speltbrood bevat toch juist wel vaak weer zaden en pitten die je weer dient te vermijden ivm histamine? Hoe zit dit?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo, ook ik heb een histamine intolerantie en daarnaast ook Lactose intolerantie. Speltbrood verdraag ik heel goed!! Ik zoek al jaren naar de juiste producten en dat is best lastig maar het is goed te doen hoor!! Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb precies dezelfde ernstige klachten. Bedankt voor de tip. Ik baknu zelf spelt volkorenbrood en wacht op een beter resultaat. Gr. Janny

    BeantwoordenVerwijderen