woensdag 11 november 2015

Anafylaxie ( een zeer heftige allergische reactie).





Een allergie, iemand die allergisch is weet precies wat dit inhoud en dat het je dagelijkse leven behoorlijk kan verstoren. Allergie zit in de genen. Dit betekent dat één van je ouders of beide ouders een allergie hebben waardoor jij als zoon of dochter een mogelijkheid hebt tot het ontwikkelen van een allergie. Ik zeg met nadruk mogelijkheid want het hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn dat jij net als je ouders een allergie ontwikkeld maar het is goed mogelijk dat de aanleg tot allergie er wel is.

Wat is allergie?

Als jou immuunsysteem een reactie geeft op lichaamsvreemde stoffen die overigens helemaal niet schadelijk hoeven te zijn dan spreekt men van een allergie. De stoffen die deze reactie kunnen veroorzaken zijn : stuifmeelkorrels, huidschilfers van dieren, uitwerpselen van huisstofmijt, schimmelsporen, een beet van een insect of voedselbestanddelen. Deze stoffen kun je inademen of opnemen via de huid. Op dat moment ziet je lichaam deze stof als schadelijk en komt meteen in actie. De gevolgen van deze lichamelijk actie kunnen erg variëren denk dan aan : jeuk, benauwdheid, diarree, loopneus en tranende ogen.  Een van de bekendste allergieën is hooikoorts.
Dit is volgens mij duidelijk maar wat is dan anafylaxie?
Men spreekt van anafylaxie als de allergische reactie erg plotseling en snel optreedt met ernstige medische gevolgen die zelfs de dood tot gevolg kunnen hebben.
Soms spreekt men van een anafylactische shock omdat direct medisch handelen noodzakelijk is.
Anafylaxie ontstaat op exact dezelfde manier als elke andere allergische reactie alleen zijn de symptomen bij Anafylaxie een heel stuk heftiger.

Anafylaxie komt het meest voor na:


1 : Inname van voedsel

2: een steek van een insect

3: Het in aanraking komen met stoffen

4: een Injectie met stoffen waarvoor men allergisch is

5: het innemen van bepaalde medicijnen

6 : het inademing van het allergeen

Wat zijn de symptomen van anafylaxie :


De huid : rode plekken die steeds verplaatsen en enorm jeuken, zwellingen, bultjes op de huid

De ogen: jeuken enorm, er komt constant vocht uit, rondom de ogen is het rood en dik

Neus en mond: bijna constant niezen, er komt vocht uit de neus, de neus is verstopt, de tong is gezwollen, je hebt een metaalsmaak in de mond.

Longen en keel: Ademhalingsmoeilijkheden, hoesten, beklemd gevoel op de borst, zwaar ademen of andere geluiden die duiden op een moeizame ademhaling, problemen met slikken/verhoogde slijmproductie, zwelling of jeuk van keel, heesheid, stemverandering of het gevoel van verstikking

Hart en bloedsomloop: Duizeligheid, het gelaat is bleek of iets blauw van kleur, flauwvallen, snelle, trage of onregelmatige hartslag, lage bloeddruk, bewusteloosheid/shock

Spijsvertering: Misselijkheid, braken, buikkrampen of diarree

Zenuwstelsel: Angst, Paniek, verwarring. Gevoel van naderend onheil

Bovenstaande symptomen kunnen zeer heftig of in een mildere vorm aanwezig zijn.

Bij een milde vorm van anafylaxie is het onmiddellijk nemen van een antihistamine tablet/drank vaak voldoende maar ook zeker noodzakelijk. Een milde vorm kan namelijk makkelijk omslaan in een ernstige vorm van anafylaxie. De antihistamine tablet/drank moet binnen 1 uur zijn werk hebben gedaan zo niet ben dan heel alert. 

Neem direct contact op met een arts:

Bij zwellingen en jeuk van je mond, tong, keel (dichtgeknepen/verstikkend gevoel in keel, een hese stem, aanhoudend hoesten, een onregelmatige ademhaling en/of een beklemd gevoel op borst. 

Deze symptomen kunnen binnen enkele minuten optreden maar het is ook goed mogelijk dat je pas na  1 of meerdere uren een allergische reactie krijgt. Het is daarom vaak ook erg moeilijk vast te stellen welke stof de veroorzaker is van de Anafylaxie. Zorg dat je op dat moment niet alleen bent. Woon je alleen loop voor mij part gewoon de straat op en klamp iemand aan. Als er niet meteen gehandeld word kan de allergische reactie zelfs dodelijk zijn. De gealarmeerde arts zal met behulp van een injectie adrenaline (adrenaline (epinefrine) toedienen in een spier in het lichaam. De epinefrine zal de allergische reactie in het lichaam een halt toeroepen. 


Mijn ervaring met Anafylaxie:

Allergie zit bij ons in de genen. Mijn 2 kinderen hebben hier last van zij hebben eczeem en een luchtwegaandoening. Bij mij heeft de allergie pas na de menopauze zichzelf ontwikkeld maar dan ook meteen in een ernstige vorm. Ik heb dus Anafylaxie.

Inmiddels heb ik 3 keer een heftige allergische reactie gehad waarbij de artsen alle medische middelen in moesten zetten om mijn lichaam weer tot rust te krijgen. Twee keer was medicatie (tramadol en de andere keer een slijmoplosser) de oorzaak.

Twee weken geleden kreeg ik voor de 3e keer klachten. Ik dacht in eerste instantie dat het wel mee zou vallen. Een paar flinke rode erg jeukende plekken op de huid ( zie bijgevoegde foto’s ) die zou ik samen met mijn arts wel onder controle krijgen. Maar helaas ook deze keer ging het helemaal fout. De arts moest ingrijpen met forsere medicatie om de allergische reactie terug te dringen. Ik heb voordat de Anafylaxie in ernstige vorm toeslaat en nog weken daarna heel veel last van een rode jeukende huid die mijn leven enorm beïnvloed. De allergie medicatie die ik dagelijks inmiddels al weer 4 jaar slik kan deze Anafylaxie helaas niet voorkomen. Deze keer is voor mij overigens onduidelijk waardoor ik een allergische reactie kreeg.

Naast de erg belangrijke medicatie die ik toegediend krijg tijdens de Anafylaxie zijn de koelelementen in mijn vriesvak op dat moment mijn beste vrienden. Het terug koelen van de rode enorm jeukende huid is op dat moment de enige oplossing.

Ik wil deze informatie graag met jullie delen omdat ik voordat ik ervaringen had met Anafylaxie niet kon inschatten hoeveel impact deze allergische reactie op je leven heeft. Nou ik kan je verzekeren dat nachten lang niet kunnen slapen en gek worden van de jeuk niet echt een pretje is. Daarnaast was ik er niet op voorbereid dat ik op latere leeftijd nog last zou krijgen van een allergie maar je ziet dat dit wel mogelijk is.

Dank je wel voor het lezen.

Tot ziens

Rina Jansen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten