vrijdag 13 november 2015

Vrijdag de 13e


Vrijdag de 13e


Voor de meeste mensen een hele normale dag, andere hebben het liefst dat deze dag zo snel mogelijk voorbij is.

Wat is vrijdag de 13e ?


Bijna iedereen herkent vrijdag de 13e als een dag waarop alles mis gaat, daarom wordt deze dag ook wel een ongeluksdag genoemd.

Maar waarom nu juist vrijdag en niet donderdag de 13e.


Jezus is op een vrijdag gekruisigd en daarom wordt vanaf die dag vrijdag als een ongeluksdag gezien. Het getal 13 staat al langer bekent als HET ongeluksgetal. Dus als deze 2 samen vallen is het dubbel ongeluk. Dit is voor veel mensen een reden om op deze dag gevaar (onder een ladder door lopen enz.) zoveel mogelijk uit de weg te gaan. Er zijn zelfs mensen die hier zover in gaan dat zij op deze dag een vrije dag nemen zodat zij het huis niet uit hoeven en hierdoor het gevaar van vrijdag de 13e zoveel mogelijk beperken.

Er zijn zelfs landen waarin ze zakelijke transacties een dag uitstellen omdat zij er zeker van zijn dat de transactie gaat mislukken als zij die uitvoeren op vrijdag de 13e.


Let maar eens op :


flatgebouwen hebben  vaak geen 13e etage, bijna geen een vliegtuig heeft een 13e rij, ook in een ziekenhuis is geen operatiekamer te vinden met het getal 13.

Een heleboel mensen


zullen hier misschien heel erg hard om lachen, maar als je wel in het ongeluk van vrijdag geloofd dan kan dat heel vervelend zijn.


Mijn gedicht over vrijdag de 13e.


Vrijdag een super mooie dag van de week
Als ik het bijvoorbeeld met de maandag vergeleek.


Het is bijna weekeind en de meeste mensen hebben vrij
Daarvan wordt je vaak al heel erg blij

Maar wat nu als deze mooie vrijdag het getal 13 draagt
En betekent dat deze dag om problemen vraagt


Moet je die dag dan maar blijven in je bed
En ervoor zorgen dat alle apparaten zijn uitgezet


En dan maar hopen dat de uren snel zullen gaan
Zodat je de 14e weer paraat kunt staan


Het lijkt voor jou misschien wel erg belachelijk
Maar er zijn mensen die hebben het deze dag niet makkelijk


Misschien omdat zij zelf hebben ervaren
Dat er op vrijdag de 13e zijn veel gevaren


Of omdat er mensen zijn in hun omgeving
Die van alles hebben meegemaakt ook al is het in hun beleving


Je praat deze gevaren echt niet uit hun hoofd
Ook al heb je beloofd


Om de dag samen met hun door te brengen
Het zal de gevoelens misschien iets mengen


Maar de angst helemaal weg nemen zal beslist niet lukken
Ze zullen ze alleen maar onderdrukken


Bij mij persoonlijk gaat vrijdag de 13e meestal gewoon voorbij
En zet hier niet echt iets voor op zij


Gewoon omdat ik er meestal helemaal niet over nadenk
Eigenlijk is dat wel een geschenk


Maar er was één vrijdag de 13e met een heel ander gevoel
Ik had krampen in mijn maag, niet een beetje maar een heleboel


Ik had toen namelijk een afspraak in het ziekenhuis
Voor een operatie de 14e mocht ik weer naar huis.


Toen de afspraak werd gemaakt dacht ik nog wat een rot dag
Maar zei beleeft ja hoor dat komt wel uit die dag


Maar toen het zover was vond ik het toch wat minder fijn
En dacht : Ik zal blij zijn als het de 14e zal zijn.


Ik wens iedereen aanstaande vrijdag de 13e een fijne maar vooral veilige dag !



Bedankt voor het lezen

Tot ziens

Rina Jansen 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten