maandag 16 november 2015

Benadryl cream extra sterk (histamine blocker).



Mijn huisarts stelde bij mij de diagnose : een zeer ernstige vorm van allergie (Anafylaxie) en ondernam meteen actie. Eén van de behandelingen die hij mij voorschreef was het smeren van Benadryl cream op de aangedane (rode, jeukende) huid. Voor mij was dit geneesmiddel helemaal nieuw en ik heb het dan ook zorgvuldig geobserveerd. Via dit artikel wil ik mijn ervaring met Benadryl cream extra sterk graag met u delen.

Benadryl cream extra sterk is een histamine blokker maar wat is histamine dan eigenlijk?


Ik zal op een eenvoudige manier proberen uit te leggen wat histamine is. In een ander artikel zal ik hier wat dieper op ingaan. Histamine is een lichaamseigen stof die in actie komt als het lichaam hierom vraagt. Denk dan bijvoorbeeld aan ontstekingen in het lichaam. De histamine zorgt er dan voor dat het lichaam in actie komt om deze ontstekingen aan te pakken. Daarnaast is histamine erg belangrijk voor onze darmen en maag en is het een chemische boodschapper die signalen vervoert van de ene naar de andere zenuw.  Ook in onze voeding zit histamine zoals bijvoorbeeld in rode wijn, sesamzaad, anijs, kaneel enz.

Onze darmen zorgen er normaal gesproken voor dat het lichaam niet teveel aan histamine opbouwt. Een teveel aan histamine in ons lichaam geeft namelijk lichamelijke klachten zoals bijvoorbeeld jeuk, roodheid van de huid, loopneus enz.

Daarnaast kan men overgevoelig zijn voor histamine waardoor men deze medische klachten krijgt.


Benadryl cream extra sterk (Algemene informatie over het product)


Merknaam : Johnson & Johnson
Productnaam : Benadryl
Productsoort : histamine blokker (extra sterk)
Vorm : cream
Inhoud : 30 gram
Verpakking : plastic, karton
Geschikt voor : volwassenen en kinderen vanaf 2 jaar
Gebruik advies : 3 á 4 maal per dag aanbrengen op de aangedane huid
Prijs : 7,00 euro (ongeveer)


Waar kun je deze Benadryl cream extra sterk voor gebruiken?

1: als je gestoken bent door een insect

2: bij kleine brandwondjes (bijvoorbeeld door de zon)

3: kleine huidirritaties

4 : kleine snijwondjes en schaafwondjes

5: tijdens een allergische reactie.


Wat doet de Benadryl cream extra sterk ?

1 : remt de histamine daar waar het tot uiting komt (rode jeukende huid)

2: is pijn stillend

3: jeuk en roodheid van de huid neemt af en/of verdwijnt helemaal

4: beschermd de huid (zink acetaat)zodat de huid kan herstellen


Benadryl cream extra sterk is gemaakt van (ingrediënten) :


Difenhydramine hydrochloride 2%,Zinkacetaat 0,1%, cetylalcohol, diazolidinylureum, methylparaben, polyethyleenglycolmonostearaat 1000, propyleenglycol, propylparaben en gezuiverd water


Uiterlijk en werkzaamheid:


De Benadryl cream extra sterk is wit van kleur en erg stevig van structuur. Als je op de tube drukt komt er een klein beetje cream naar boven die als het ware als een torentje aan de bovenkant van de tube blijft zitten (zie foto). Je hoeft dus niet bang te zijn dat de cream uit de tube loopt tijdens gebruik. Als ik de cream aanbreng op mijn aangedane huid dan merk ik dat de cream zich makkelijk aan laat brengen op de huid. Tijdens het aanbrengen ontstaat er een wit laagje op de huid dat snel daarna in de huid trekt. De jeuk die veroorzaakt word door de histamine verdwijnt vrij snel (na ongeveer 2 minuten) na het aanbrengen van de Benadryl cream extra sterk. Na het gebruik van de cream voelt mijn huid een klein beetje vet aan.  Het ingrediënt zink is hier onder andere de oorzaak van. Geen probleem vind ik want dat betekend dat mijn huid goed beschermd/hersteld word.


Verpakking :

De Benadryl cream extra sterk zit verpakt in een plastic tube die vervolgens verpakt zit in een kartonnen doosje. Op de voorkant van de verpakking staat duidelijk vermeld de merknaam “Benadryl” met  daarboven het product dat in de verpakking zit -cream extra sterk-. Als ik de verpakking omdraai zie ik in één oogopslag de voor mij meest belangrijke informatie staan zoals : ingrediënten, bedrijf informatie en gebruiksadvies. Door de tekst op de verpakking is ook meteen duidelijk (voor aankoop) dat het hier om een histamine blokker gaat.

Mijn ervaring:


Inmiddels gebruik ik de Benadryl cream extra sterk 5 dagen en ik ben enorm tevreden over het product. De medicatie die ik op dit moment gebruik moet voor een groot gedeelte de histamine verminderen maar omdat dit niet helemaal naar wens verloopt heb ik deze cream nog steeds nodig. De Benadryl cream extra sterk stilt de jeuk meteen en na ongeveer 5 minuten is de rode plek op mijn huid die ik ingesmeerd heb met de cream helemaal verdwenen. Natuurlijk is het belangrijk om uit te zoeken waar de opstapeling van histamine vandaan komt en daar is de arts ook druk mee aan de slag. Tot die tijd blijf ik de Benadryl cream extra sterk gebruiken omdat hij mij een enorme verlichting geeft. Dit product is ook zeker een aanrader als je erg veel last hebt van insectenbeten (jeuk). Eigenlijk zou je zo’n product altijd in je medicijnkastje moeten hebben.



Dank je wel voor het lezen.

Tot ziens


Rina Jansen 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten