zaterdag 21 november 2015

Tomaten uit eigen tuin.







Ik kan enorm genieten van een tuin die boordevol met bloemen, planten, groenten en fruit staat. Van al die mooie kleuren word je vanzelf enorm vrolijk en je hebt meteen allerlei soorten fruit, bloemen en groenten in huis. Sinds mijn emigratie naar curaçao heb ik mijn droom (een eigen tuin met fruit en groenten) daadwerkelijk waar kunnen maken. Omdat de nacht en dag temperaturen hier op het eiland vrij hoog zijn doen de planten en bomen het enorm goed. Uiteraard hebben zij voldoende water en andere verzorging nodig maar je hebt hier veel minder te maken met allerlei vervelende planten ziektes omdat het hier nauwelijks regent en vooral omdat het hier nooit KOUD is. 


Deze keer gaat mijn review over de tomaten uit mijn eigen tuin.


Ik heb gekozen voor het zaaien van tomaten omdat deze groenten enorm gezond zijn. Tomaten zitten boordevol vitamine C (goed voor ons bindweefsel, weerstand en het opnemen van ijzer). Daarnaast bevat een tomaat kalium die ervoor zorgt dat de bloeddruk mooi laag blijft. Een tomaat is dus ook goed voor ons hart en onze bloedvaten.

Een tomaat eet je uit de hand en kun je gebruiken voor verschillende gerechten.


De voedingswaarde van 1 tomaat is :


Energie : 19 Kcal
Water : 93.9 gram
Eiwitten : 1 gram
Koolhydraten : 2.9 gram
Suikers : 0.9 gram
Vet : 0.2 gram
Verzadigd vet : 0 gram
Cholesterol : 0 mg
Vezels : 1 gram
Vitamine B11 : 7 mg
Vitamine C (anti-oxidant) : 24 mg
Natrium : 6 mg
Kalium : 297 mg
Calcium : 14 mg
Fosfor : 26 mg
Magnesium : 10 mg
  

Het kweken van tomaten


Als je besluiten om tomaten te kweken kun je kiezen uit verschillende soorten tomaten zoals : cherry, vlees, roma enz. Daarnaast kun je kiezen voor tomaten die je zaait in een pot of in de volle grond. Ik heb ervoor gekozen om de tomaten te zaaien in een pot omdat de grond hier op Curaçao erg hard is. Overigens is de grond hier op Curaçao erg voedzaam en is het geen probleem om de planten direct in de grond te poten. Ik heb hier goede ervaringen mee maar deze keer wil ik kijken hoe de tomaten groeien als zij in een pot staan. ( zie bijgevoegde foto). 

Op Curaçao kan ik het hele jaar door zaaien maar woon je in een sterk wisselend klimaat dan is het belangrijk om onderstaand schema aan te houden als je tomaten gaat kweken.

Zaaien (binnen in een potje): doe je vanaf eind maart tot begin april
De plantjes kunnen naar buiten: vanaf half mei tot  begin juni
Het oogsten kan vaak : vanaf augustus tot september

Let wel even op ( een aantal aandachtspunten):


Als je kiest voor struiktomaten dan moet je de plantjes langs een eenvoudig hekwerkje zetten zodat de planten zich goed vast kunnen zetten.

Plant je meerdere tomatenplantjes hou dan een afstand aan van 50 cm tussen beide planten. 

Tomaten houden enorm van zon dus zet ze dan ook in de volle zon.

Van regen moeten zij niets hebben, een afdakje boven de plantjes kan daarom uitkomst bieden. Regen is overigens erg slecht voor tomatenplanten zij kunnen hier verschillende soorten tomatenziektes van krijgen. 

Een tomatenplant kan ongeveer 50 cm hoog worden en geeft vijf trossen met vijf tot zes tomaten.

Hoe beter je voor de tomatenplanten zorgt ( voldoende water en meststof geven ) hoe sappiger de tomaten zullen zijn. Werk word beloond. 



Mijn eerste ervaring met tomatenplantjes was in de volle grond. Nou dat was een enorm succes, wij konden de grote hoeveelheid tomaatjes nauwelijks aan en hebben daarom diverse mensen om ons heen blij gemaakt met de tomaatjes. Dit waren cherry tomaatjes die enorm sappig en lekker zoet waren. Deze keer heb ik gekozen voor een iets grotere tomaat en heb ik de plantjes (na het zaaien) in een pot gepland. Zo kan ik tijdens de groei makkelijker bepalen wat de beste standplaats is voor de tomaten (de pot kan ik namelijk laten verplaatsen). Want mij is wel duidelijk geworden dat de tomatenplanten niet houden van weersinvloeden zoals harde wind en regen.
Zoals je op de foto’s kunt zien gaat het erg goed met mijn tomatenplant. De eerste bloemetjes (tomaten) zijn al zichtbaar. Als de tomaten rijp zijn voor de pluk kom ik bij u terug om mijn ervaringen met u te delen en om te laten zien wat ik allemaal met deze tomaten doe.

dit waren mijn cherry tomaatjes


Bedankt voor het lezen.

Tot ziens

Rina Jansen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten